Ovo pričam zato jer sam dugo vrijeme živio u zabludi misleći da je današnja digitalna tehnologija vrhunac sinteze zvuka i da sve što dolazi u malom pakiranju, a zvuči kompleksno i široko "vrh". Ovo pričam jer nikada prije nisam svirao Moog synthesizer.
Bob Moog
Današnja produkcija elektronske glazbe nosi u sebi duh vremena 80ih godina kada su synthevi vladali Pop i plesnom glazbom. Bilo je tada svega i svačega, naravno, međutim jedno je sigurno: sve je zvučalo puno toplije i maštovitije. Dolazimo do pitanja: da li nam je tehnologija koja nam je omogućila kompleksnost i savršenstvo ipak osakatila duh i maštu? Sve sam bliži odgovoru da je to istina. Ipak je prije bilo puno manje mogućnosti, puno je trebalo da se napravi malo, a iz toga malo se radilo puno. Danas na internetu pronađeš zvuk kakav hoćeš, staviš ga u tonalitet, namjestiš tempo i vozi. Nosi ovo vrijeme prednosti, naravno, kao što su praktičnost, brzina, neograničenost alata… Samo, gdje je nestao zvuk i njegova jednostavnost, toplina? Odgovor je - u binarnom kodu.
Kompjutor je čudo, čipovi su čudo, Kinezi samo što ne stave 5 litara vode u čep od mineralne, a mobiteli sviraju u CD kvaliteti. Stvarno čudo. Virtualni synthevi su preplavili tržište. Za 150 eura kupite pilu koja samo što ne svira sama. Samplovi su bagatela, a nekad su bili neprocjenjivo blago. Da li je to dovoljno za jednu pristojnu produkciju House ili Trance tracka? Naravno da je. Međutim, hoće li takva produkcija ikada ući na top 10 neke svjetske top liste? Sumnjam, možda jedanput ali što bi reko Ilija Čvorović u "Balkanskom špijunu": "Može centrala da pogriješi jedanput, ali ne sto puta". Da je nekim slučajem ta konstatacija ipak točna, svaki klinac s boljim kompjutorom bi danas bio veliki producent Electro Housea!? Žao mi je što ću sada možda poljuljati snove nekim klincima koji ovo čitaju, ali nažalost, "kolko para tolko muzike"! Sve stvari koje drmaju klubovima i top listama ipak su snimljene i smixane u dobrim ako ne i vrhunskim studijima. Sve je to prošlo kroz abnormalno skupe sprave, hardver, softver i razne masteringe. Zato i zvuče dobro, a ne kao đubrex iz zvučne kartice od 1.700 kuna. I ja sam sve svoje znanje morao platiti, hvala Bogu pa sad mogu dijeliti savjete besplatno.
Zašto sve ovo pričam? Već dugi niz godina me ljudi pitaju na kojoj opremi radim, šalju mi demo snimke i pitaju me otkud to sve dolazi? Evo i male prilike da ukratko objasnim.
Započinjem s kompjutorom. Veliki sam fan Macova, veliki sam Mac snob i za mene ne postoji drugi kompjuter osim te nabrijane mrcine. Njegovo srce je moj "beloved", "the one and only" sekvencer Logic 8. Sve je naravno stvar ukusa, međutim u profi svijetu glazbe zna se što je standard. Logic je do prije par godina kaskao za sveprisutnim Cubaseom, međutim od Appleove akvizicije Emagica razvio se u savršeni alat i pomeo sve pred sobom. Spomenuo bih još kod sekvencera i Ableton Live koji je dosta čest kod profija, što u studiju što u live DJingu. Zanimljiv i koristan proizvod. Cubase je nažalost još uvijek fama kod ljudi koji nikada nisu probali drugo, on je za mene samo obična igračka. Logic u sebi nosi integrirane virtualne instrumente i pluginove koji su dostatni za bilo kakav aranžman bilo kakvog žanra.
Posjedujem ogromnu količinu virtualnih syntheva i pluginova (koje sam by the way platio, a ne skinuo s piratskih stranica ) i pratim tržište, mogu čak reći svakodnevno. Sve sam isprobao, sve sam svirao i dopuštam si reći da sam 100% upućen. Čak se vrlo često nađem u situaciji da slušam pjesmu na radiju ili CDu i znam svaki zvuk iz kojeg syntha dolazi. Nije to neka velika mudrost, samo iskustvo i dobro uho.
Evo nekoliko praktičnih savjeta za one koji nemaju love, vremena i znanja, a htjeli bi biti instant producenti elektronske glazbe. OK, želite soundove kakve ima trenutno najtraženiji kanadski producent Dead Mau5, za vas je definitivno Lennard Digital Sylenth1. Imate i nekoliko gotovo istih preseta u factory banci, jedan se čak zove "late mau5". Inače vrlo korisna sprava ukoliko trebate Trancy zvukovlje. Vrlo sličan zvuk daje i Audjoo Helix. Želite zvuk Bennya Benassia? Čuveni bas je iz sempliranog Nord lead u Logicov EXS24. Benny i njegov bratić Alle vole još i Gforce Oddity i Imposcar. Želite zvuk Davida Guette? Refx Nexus 2 s ekspanzijom Electro bas je za vas. Imate i gotove presete tipa "Love Has Gone" itd... itd... Odlični su vam još NI Massive, NI Reaktor 5, DiscoDSP Discovery pro, Arturia - sve njihove emulacije hardvera, Korg Legacy Analog ED… Dakle sve je to jednostavno, nikakva mudrost... no međutim. Puno njih koristi i hardware synthove a tu je nezaobilazni digitalni synth s čuvenim karakterom, Virus (bilo koji, zadnji je Virus TI ).
David Guetta
Mogao bih sada navesti stotine primjera, ali nemam baš toliko vremena pa idemo dalje. Hardverski instrumenti su jako važni i dobro ih je imati jer su specifičnog karaktera te mogu znatno razbiti dosadno i hladno zvukovlje virtualnih, pogotovo ako su analogni. Moje analogno blago su Moog Voyager Performer, Roland Jupiter 6 i Juno 106, a digitalno Roland Juno Stage, Virus TI, Waldorf Blofeld i Roland V-Synth XT.
Došli smo do onog dijela kada se vraćamo na početak ove priče. Rješenje svih problema je sljedeće: Analogija daje toplinu, volumen, imperfekciju i retro karakter a digitalne "zuje"i "drkalice" širinu, hladnoću, savršenu kontrolu, balans i detalje. Savršen spoj, simbioza transformatora i čipova!
Text: Boris Đurđević